Objavljeno: 23.08.2025. | Izmenjeno: 31.08.2025.

Tekst pruža opšte informacije koje važe u momentu postavljanja i ne predstavlja pravni savet.

APR – Registar finansijskih izveštaja i podataka o bonitetu

Registar finansijskih izveštaja počeo je sa radom u Agenciji za privredne registre 1. januara 2010. godine. Integracijom velikog broja finansijskih podataka i podataka statusnog karaktera formiran je celovit informacioni sistem koji na jednom mestu obezbeđuje potpune i pravovremene podatke i informacije o pravnim licima i preduzetnicima usaglašene sa standardima Evropske unije.

Na osnovu podataka koji se vode u okviru Registra finansijskih izveštaja sagledavaju se privredna kretanja u Republici Srbiji, analizira se finansijski položaj i uspešnost poslovanja pravnih lica i preduzetnika i procenjuje rizik poslovanja, što doprinosi stvaranju sigurnijeg i povolјnijeg poslovnog ambijenta, smanjenju stepena sistematskog rizika u realnom sektoru i finansijskom sistemu, pobolјšanju informisanosti i sigurnosti investitora, povećanju konkurentnosti domaće privrede i podsticanju priliva inostranih investicija. Od posebnog značaja su i državnim organima za potrebe statističkog praćenja privrede, analizu i dijagnostiku makroekonomskih kretanja u zemlјi, kao i za donošenje odluka iz oblasti ekonomske, monetarne i fiskalne politike.

Poslovi prijema i obrade finansijskih izveštaja kao i publikovanja podataka o finansijskim rezulatima poslovanja privrednih subjekata i drugih pravnih lica imaju tradiciju dugu pola veka i obavlјani su najpre u Službi društvenog knjigovodstva (SDK) odnosno Zavodu za obračun i plaćanja (ZOP). Razvoj poslova boniteta započet je 14. januara 2002. godine osnivanjem Centra za bonitet, kao organizacionog dela Zavoda za obračun i plaćanja, da bi prestankom rada ove institucije 2003. godine, Centar za bonitet u okviru Narodne banke Srbije, preuzeo od ZOP-a računovodstvene podatke počev od 1994. godine i formirao elektronsku bazu tih podataka. Istovremeno, prema donetim propisima, Centar je nastavio da vrši prijem i obradu finansijskih izveštaja, proširuje bazu novim računovodstvenim podacima i unapređuje i razvija usluge boniteta.

Od 2010. godine poslovi prijema, obrade i javnog objavlјivanja finansijskih izveštaja, kao i poslovi boniteta, na osnovu ovlašćenja definisanih odgovarajućim propisima, obavlјaju se u Agenciji za privredne registre u kojoj je uspostavlјen Registar finansijskih izveštaja. Agencija za privredne registre je od Narodne banke Srbije preuzela predmete, dokumentaciju, arhivu, baze podataka, sredstva za rad, potreban broj zaposlenih, kao i deo informacionog sistema i neophodnu informatičko tehnološku opremu, i nastavila je aktivnosti na unapređenju kvaliteta informacija u zemlјi – podizanjem kvaliteta finansijskog izveštavanja i razvojem usluga boniteta, a u cilјu prilagođavanja savremenim uslovima poslovanja.

Počev od finansijskih izveštaja za 2014. godinu, zakonom koji uređuje računovodstvo definisana je obaveza dostavlјanja finansijskih izveštaja u elektronskom obliku, potpisanih kvalifikovanim elektronskim potpisom zakonskog zastupnika. Zarad primene takvog modela finansijskog izveštavanja u okviru Registra finansijskih izveštaja razvijen je Poseban informacioni sistem Agencije koji obezbeđuje jedinstven postupak unosa i dostavlјanja finansijskih izveštaja i dokumentacije uz finansijske izveštaje, i to u formi elektronskog dokumenta. Ovaj sistem omogućava i jedinstvenu elektronsku obradu podataka, javno objavlјivanje podataka i dokumenata u skladu sa zakonom, podnošenje prijava za privredni prestup protiv onih obveznika koji nisu izvršili svoje obaveze u skladu sa istim, zatim skladištenje i čuvanje elektronskih dokumenata, kao i jedinstveni postupak isporuke podataka i dokumenata svim zainteresovanim korisnicima, odnosno pružanja usluga iz Registra.

Registar finansijskih izveštaja je centralna, javna, jedinstvena elektronska baza podataka iz potpunih i računski tačnih finansijskih izveštaja i dokumentacije uz te izveštaje u skladu sa zakonom, kao i podataka o bonitetu privrednih društava, zadruga, ustanova i preduzetnika.

U okviru Registra se vodi i posebna dokumentaciona baza koja sadrži sva dokumenta i akta dostavlјena Registru, kao i evidencija obveznika sa osnovnim statusnim podacima o pravnim licima i njihovim zakonskim zastupnicima, kao i preduzetnicima.

Finansijski izveštaji predstavlјaju struktuirani prikaz finansijskog položaja i poslovnih promena koje su nastale u izveštajnom periodu, sa cilјem da se obezbede informacije o finansijskom položaju, performansama, odnosno finansijskom uspehu i promenama finansijskog položaja pravnog lica i preduzetnika, korisne za donošenje ekonomskih odluka širokog kruga korisnika.

Baza izvornih finansijskih izveštaja kao jedinstvena elektronska baza, sadrži podatke iz potpunih i računski tačnih finansijskih izveštaja i dokumentacije propisane zakonom za sva pravna lica (osim korisnika budžetskih sredstava, stambenih zgrada i organizacija obaveznog socijalnog osiguranja), ogranke stranih pravnih lica koja obavlјaju privrednu delatnost u Republici Srbiji, stečajne mase i preduzetnike koji vode poslovne knjige po sistemu dvojnog knjigovodstva. Baza sadrži individualne podatke iz finansijskih izveštaja, u okviru koje se podaci vode prema grupama pravnih lica definisanih zakonom koji uređuje računovodstvo, pri čemu su ti podaci standardizovani u skladu s propisima koji su bili u primeni u godini za koju su ti podaci iskazani.

Podaci o bonitetu vode se po grupama, i to za privredna društava i zadruge, za ustanove i za preduzetnike, a utvrđuju se na osnovu podataka iz potpunih i računski tačnih finansijskih izveštaja i drugih podataka koji se vode u bazi izvornih finansijskih izveštaja, kao i zbirnih podataka i pokazatelјa izračunatih na osnovu finansijskih izveštaja i podataka za statističke i druge potrebe, odnosno podataka preuzetih iz drugih registara i evidencija koje vodi Agencija i pribavlјenih od drugih nadležnih državnih institucija. Standardizovani su i usaglašeni sa direktivama Evropske unije i međunarodnim računovodstvenim standardima i pravilima finansijske analize što omogućava sveobuhvatno izveštavanje o bonitetu na brz i jednostavan način.

Podaci o bonitetu čine polaznu osnovu za ekonomsku i finansijsku analizu poslovanja privrednih društava, zadruga, ustanova i preduzetnika tokom vremena, kao i za sagledavanje njihove uspešnosti poslovanja i finansijskih kapaciteta, odnosno relativnog položaja u odnosu na okruženje i ukupnih privrednih kretanja.

Baza podataka o bonitetu koja se vodi u Registru je centralna, jedinstvena, standardizovana, javna, elektronska baza koja sadrži objektivizovane i standardizovane podatke i pokazatelјe za ocenu boniteta privrednih društava, zadruga, ustanova i preduzetnika, kao i ocene boniteta privrednih društava koja imaju sedište na teritoriji Republike Srbije. Baza podataka o bonitetu sadrži kompleksne, međusobno povezane baze podataka, i to bazu izvornih podataka i bazu izvedenih podataka.

Kontinuirano usavršavanje poslova boniteta zasnovano je na stalnom razvoju i unapređenju dve metodologije – metodologije za standardizaciju podataka i pokazatelјa u komparativnim vremenskim serijama i metodologije za ocenu sposobnosti izmirivanja obaveza privrednih društava, čime je omogućeno kvalitetno informisanje o bonitetu privrednih društava, zadruga, ustanova i preduzetnika ne samo putem podataka i pokazatelјa, već i putem standardizovanih i specijalizovanih izveštaja o bonitetu različite strukture, sadržine i iskazne moći (Potpuni izveštaj o pokazatelјima za ocenu boniteta BON 1, Izveštaj o finansijskom položaju i uspešnosti poslovanja BON 2, Izveštaj o bonitetu za javne nabavke BON JN, Izveštaj o bonitetu za procenu kreditne sposobnosti dužnika BON KS, itd.), kao i ocene boniteta izražene u formi skoringa.

Radi sagledavanja ukupnih privrednih kretanja u Registru finansijskih izveštaja se, na osnovu podataka iz finansijskih izveštaja i podataka o bonitetu, koji se dodatno obrađuju i analiziraju u skladu sa posebnom metodologijom, izrađuju i objavlјuju publikacije koje sadrže zbirne podatke o finansijskom položaju i uspešnosti poslovanja pravnih lica i preduzetnika, odnosno ekonomskih celina u Republici Srbiji na godišnjem nivou (Godišnji bilten finansijskih izveštaja, Godišnji izveštaj o poslovanju privrede, Godišnji izveštaj o poslovanju ekonomskih celina u privredi, Izveštaj o STO NAJ… privrednih društava).

Povezani tekstovi:

Nema rezultata

Stranica koju ste tražili nije pronađena. Pokušajte sa drugačijim pojmovima pretrage ili koristite navigaciju iznad da pronađete sadržaj.

Vesti i Blog

Najnoviji tekstovi

Kategorije

Sve kategorije objava

Fiskalizacija

Novi Sad

Računovodstvo

Registracija i osnivanje

Završni računi